Cilt: 9 Sayı: 3, 29.12.2022

Yıl: 2022

Makaleler

e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, Kafkas Üniversitesi Dede Korkut Eğitim Fakültesi yayın organıdır. Dergi yılda üç sayı ve elektronik ortamda yayımlanmaktadır. Hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergi erişim yaklaşımını açık erişim olarak benimsemektedir. Dergide yayımlanacak olan makaleler editör kurulu ön incelemesinden geçtikten sonra hakem kurulu tarafından değerlendirilme sürecine geçilir. Bu süreçte makaleler, Hakem Kurulu tarafından çifte körleme yöntemiyle bilimsel olarak değerlendirilir. Makalelerde yer alan fikir, görüş, düşünce, öneri vb. ilgili yazarların sorumluluğundadır. Dergiye makale kabulu veya süreç işlemleri ile ilgili herhangi bir işlem ücreti talep etmemektedir.Dergimiz Ulusal Hakemli Dergi statüsü taşımaktadır. Dergi, "Dergi Editörleri Davranış İlkeleri"ni (COPE, Code of Conduct for Journal Editörs) esas alarak yayım sorumluluklarını yerine getirmeyi temel ilke olarak benimsemiştir.

e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi (e-KEAD)eğitim bilimleri temel alanlarında bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılarak gerçekleştirilen araştırmaları yayımlamaktadır. Derginin temel amacı; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi, Eğitim Bilimleri, Güzel Sanatlar Eğitimi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Özel Eğitim, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Sosyal Bilimler Eğitimi, Temel Eğitim, Türkçe Eğitimi, Yabancı Dil Eğitimi alanlarında eğitim sürecinin ve çıktılarının iyileştirilmesine katkıda bulunmaktır.

e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi (e-KEAD) Aşağıda belirtilen araştırmalar e-KEAD’ın amaçları doğrultusunda yayım kapsamındadır:

Eğitimin her kademesinde yer alan sorunları ve uygulamalarını araştıran, sorgulayan ve geliştiren bilimsel araştırmalar,

Eğiticilerin yeterliklerini ve uygulama etkinliklerini kolaylaştırmaya yönelik bilimsel araştırmalar,

Nicel, nitel ve karma yöntemlerle tasarlanan bilimsel araştırmalar,

Eğitimin her kademesinde yer alan öğrencilerin bütüncül gelişimlerine katkı sağlayabilecek bilimsel araştırmalar,

Bilimsel araştırma yöntemlerine uygun, özgün ve eğitime yönelik kuram, model, araştırma metodolojisini değerlendiren bilimsel araştırmalar,

Farklı çalışma alanlarındaki araştırmacıların bir araya gelerek yaptıkları disiplinlerarası bilimsel araştırmalar,

Eğitim teknolojisi ve öğretim materyallerinin geliştirilmesini, sınanmasını ve öğretim etkinliklerine entegrasyonunu hedefleyen bilimsel araştırmalar.


Aşağıdaki yayın türleri e-Kafkas eğitim Araştırmaları Dergisi’nin amaç ve kapsamının dışında olup bu bağlamda gönderilen çalışmalar değerlendirmeye alınmaz.


1. Öğretmen adayları ve üniversite öğrencileri ile gerçekleştirilen ve “öğretmen eğitimi” kapsamında olmayan çalışmalar dergimizin kapsamı içinde değildir. Dergimize gönderilecek çalışmalarda öğretmen eğitiminde niteliği artırmaya yönelik, yeni yöntem ve tekniklerin sınandığı, mevcut sorunların gidermeyi amaçlayan özgün çalışmalar yayınlanmaktadır.

2. Sadece ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmaları dergimizin kapsamı içinde değildir. Dergimize gönderilecek çalışmalarda geliştirilen veya uyarlanan ölçeğin bir amaç kapsamında uygulanması beklenmektedir.

3. Sonuçları tahmin edilebilir olan bir disipline yönelik olarak teknik veya yöntemlerin sınandığı çalışmalar değerlendirmeye alınmazlar.

4. Veri hacmi küçük olan Meta-analiz/meta sentez/ yöntemleri ile gerçekleştirilmiş çalışmalar değerlendirmeye alınmazlar. Sınırlı sayıda hazırlanmış doküman analizi araştırmaları da değerlendirmeye alınmaz.

5. Dergimizin amaç, kapsam ve politikası 01.10.2021 tarihinde güncellenmiş olup bu tarihten önce değerlendirme sürecine alınan aday makaleleri kapsamaz.

e-KEAD’a gönderilecek çalışmalar aşağıdaki kurallar doğrultusunda hazırlanmalıdır:

Sayfa Düzeni: A4 Dikey, Kenar Boşlukları (Normal) (4 yandan 2,5cm)

 e-KEAD, makale sayfa sayısı veya kelime sayısı ile ilgili sınırlama getirmemektedir. Ancak yayın kurulu veya bilim kurulu çalışmanın niteliğini kaybetmeden kısaltılabileceği yönünde görüş belirtebilir.

Başlık

Çalışmanın başlığı, içeriği açık bir şekilde yansıtmalı ve kapsayıcı nitelikte olmalıdır. Bağlaçlar hariç her kelimenin baş harfi büyük yazılmalıdır. Başlık Times New Roman yazı tipinde, bold, 12 punto büyüklüğünde, ortaya hizalı ve tek satır aralığında yazılmalıdır.

Öz/ Abstract

Çalışmanın özünde; amaç, kapsam, yöntem, bulgular ve sonuç kısa bir şekilde yansıtılmalıdır. Türkçe ve İngilizce özet 200-300 kelime aralığında olmalıdır. Öz/Abstract kısımları Times New Roman yazı tipinde, 11 punto, 6-0 nk paragraf aralığı ve tek satır aralığı ile yazılmalıdır.

Anahtar Sözcükler

Çalışmanın anahtar sözcükleri en az 3 en fazla 5 sözcükten oluşmalıdır.

Giriş

Metin, Times New Roman yazı tipinde, 11 punto, tek satır aralığı, 1,25 paragraf girintisi ve 6-0 nk paragraf boşluğuna göre düzenlenmelidir. Paragraf başlarında sekme (tab) tuşu, paragraf aralarında gir (enter) tuşu kullanılmamalıdır. Sözcük aralarında, noktalama işaretlerinden sonra bir harflik boşluk bırakılmalıdır.

Yöntem

Araştırmanın modeli, evren-örneklem/çalışma grubu, veri toplama araçları, veri toplama araçlarının geçerliği ve güvenirliği, veri toplama teknikleri, verilerin analizi, sınırlılıkları detaylandırılmalıdır.

Bulgular

Araştırmada elde edilen bulgular çalışmanın amacı doğrultusunda tablo, şekil, grafik veya resimlerle açıklanabilir.

Sonuç, Tartışma ve Öneriler

Araştırmada elde edilen bulgular ışığında ortaya çıkan ana fikirler açıklanmalı ve tartışılmalıdır. Çalışmanın bulgularına ve sonucuna uygun önerilerde bulunulmalıdır.

Bununla birlikte alanyazına katkı sağlayacak, ileride yapılabilecek çalışmalara ve uygulamalara yönelik önerilerde bulunulabilir.

Kaynakça

Kaynakça, APA 6 kaynak gösterme esasları doğrultusunda Times New Roman yazı tipiyle, 11 punto, tek satır aralığı, ve 0-0 nk paragraf boşluğuna göre düzenlenmelidir.

Ekler

Ekler, kaynakça bölümünden sonra yeni bir sayfa olarak verilmelidir. Her bir ek için Ek 1., Ek 2. gibi sıralanmalıdır. Bu bölümde sunulan metinlerde, ana metinde kullanılan yazı tipi özellikleri geçerlidir.

Tablo ve Şekiller

Metin içerisindeki tablo ve şekiller, örnek makale şablonu dikkate alınarak verilmelidir.

Extended Summary

Makalenin sonunda çalışmanın ingilizce geniş özetine yer verilmelidir. Bu kısım 1000 ile 1500 kelime arasında olmalıdır. Makalenin içeriğinde olduğu gibi “introduction”, “method”; “conclusion, suggestion and recommendations” başlıklarından oluşmalıdır. Extended summary kısmında da makale içinde kullanılan yazı tipi özellikleri kullanılmalıdır.

e-Kead yazım kuralları doğrultusunda hazırlanmış örnek makale şablonuna Formlar ve Şablonlar sekmesinden ulaşabilirsiniz. 

Benzerlik oranı kontrolü

e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi etik durumlar, hatalar veya vazgeçmeler konusunda konuyla ilgili uluslararası alanda kabul gören ilkeleri uygulamaktadır. Dergiye gönderilen bilimsel çalışmaların yayınlanmasından vazgeçilmesini önlemek editör kurulunun kritik sorumlulukları arasındadır. Bilimsel çalışmalarda gözlemlenebilecek etik dışı davranışların hiçbir örneği kabul edilemez. Dergiye gönderilmiş bilimsel araştırmaların içeriği orijinal kaynaklardan yararlanılarak hazırlandığı yazarlar tarafından beyan edilmiştir. Bu kapsamda dergiye gönderilen makaleler intihal programı (Ithenticate)' ten geçirildikten sonra kabul edilir. Dergiye gönderilen makalenin benzerlik oranı %15' ten fazla olmamalıdır.

Etik ihlallere karşı önlemler

e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, “Dergi Editörleri Davranış İlkeleri”ni (COPE Code of Conduct for Journal Editors) esas alarak yayım sorumluluklarını yerine getirmeyi temel ilke olarak benimsemiştir. Bu ilke doğrultusunda editör kurulu, hakemler ve yazarlar dergi başvuru ve değerlendirme süreçlerindeki işlemlere uygun davranmayı etik kurullar kapsamında uygulamakla zorunludur. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, başkalarına ait çalışmaları kötüye kullanma, çıkar ilişkisi gibi etik ihlaller içeren hiçbir etik dışı çalışmayı kabul edilemez olduğunu ve yasal tüm haklarının saklı olduğu bildirilir. 

Aday makalelerin benzerlik oranı yazarlar tarafından dergiye yüklenmelidir. Ayrıca sorumlu yazar benzerlik oranı bildirisi dosyasını yükleyerek makalede herhangi bir intihal yapılmadığını beyan etmek zorundadır. Aday makaleler dergi sekreteryası tarafından ayrıca Ithenticate programı ile benzerlik açısından incelenmektedir. Derginin belirlediği benzerlik oranını aşan makaleler yazarlara iade edilir. 

Yayınlanan makaleler için 12 ay içerisinde herhangi bir etik şikayeti durumunda editör kurulu makaleyi incelemeye almaktadır. İlgili şikayet ile ilgili belgeler editör kuruluna dergi e-mail aracılığıyla gönderilmelidir. 


e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi editör kurulu, hakem ve yazar sorumlulukları ve bilimsel ilkeler başlıkları altında tek tek alıp “Dergi Editörleri Davranış İlkeleri”ni (COPE Code of Conduct for Journal Editors) ne uygun olarak yayın etiği ve kötüye kullanım bildirgesi başlığı altında aşağıda belirtmiştir.


· Editörlerin Sorumlulukları

Editör, editör kurulu, alan editörü tarafından uyulması gereken yayınlanma kararları, gizlilik, bilgilendirme ve görüş ayrılıklarına yönelik sorumluluklar aşağıda belirtilmiştir. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisinde görev alan editör, editör kurulu, alan editörleri aşağıdaki sorumluklara uymakla mükelleftir.

Yayınlama Kararları: Editör, dergiye gönderilen makalelerin alan editörlerinin incelenmesi ve hakemlerin değerlendirmesi sonucunda yayınlanma kararının verilmesinden sorumludur. Editörler yayınların yayınlanma sürecinde aldıkları kararlarında yazarların etnik, ırk, cinsiyet, cinsel yönelim, dinsel inanç, mezhep, uyruk, politik görüş ya da makale önerilerini dikkate almadan değerlendirirler. Editörün kararı e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisinin belirtmiş olduğu dergi amacı, kapsamı, çalışmanın özgünlüğü ve önemi, çalışmanın geçerliği ve güncelliğine yönelik uygunluğu esas almaktadır.

Gizlilik: Editör kurulu, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisine gönderilen bilimsel çalışmaları ilgili çalışmadan sorumlu yazar, hakemler, yayın kurulu üyeleri ve yayıncı kuruluş dışındaki kişi veya kurumlarla kesinlikle paylaşamaz.

Bilgilendirme ve görüş ayrılıkları: e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisine gönderilen bilimsel çalışmanın yayınlanmamış içeriği, yazarın izni alınmadan, editör kurulu üyeleri ve ilgili çalışmanın yayımlanma sorumluluğunu üstlenen kişiler tarafından kendi araştırma amaçlarında kullanamazlar.


· Hakemlerin Sorumlulukları

Hakemler tarafından uyulması gereken süre, gizlilik, yansızlık standatları, kaynak gösterimi, bilgilendirme ve görüş ayrılıklarına yönelik sorumluluklar aşağıda belirtilmiştir. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisinin editör / editör kurulu tarafından kabul edilen makalelerin değerlendirme sürecini kabul eden hakemlerin aşağıdaki sorumluklara uymakla mükelleftir.

Süre: Hakemler, değerlendirilmek üzere gönderilen makale önerisini içeriği konusunda kendilerince yeterli görmedikleri ya da hakeme önerilen değerlendirme süresinde değerlendirme yapamayacaklarını düşündükleri durumlarda, editör bildirilmeli ve değerlendirme sürecinden çekilmelidir.

Gizlilik: Hakemlere gönderilen makale önerisi, gizli bir doküman olarak kabul edilmeli ve içeriği hakkında üçüncü kişilere bilgi verilmemelidir.

Yansızlık standartları: Hakemler tarafından yapılan değerlendirmeler, yansızlık standartlarına uygun yapılmalıdır. Yazarın kişisel eleştirisi yapılması uygun değildir. Hakemeler tarafından yapılan görüş ve öneriler, bilimsel ilkelere uygun argümanlarla desteklenmeli ve açık, anlaşılır ifade edilmelidir.

Kaynakların gösterimi: Hakemlere gönderilen öneri makaleleri ile ilgili daha önce yayınlanmış bilimsel araştırmalar, öneri makalesinde yer almadığı durumda hakemler tarafından ilgili çalışmaların öneri makalesinde yer alması istenebilir. Kaynaklardan alıntıların bilimsel ilke ve yazım kurallarına uygun kaynak gösterimleri hakemler tarafından incelenmeli ve hatalı durumlar belirtilmelidir. Öneri makalesini değerlendiren hakemler, daha önce yayınlanmış olan çalışmalar ile öneri makalesi arasındaki benzerlik veya orijinalliği hakkında editör, editör kurulu ya da alan editörlerini bilgilendirmelidir.

Bilgilendirme ve görüş ayrılıkları: Hakemlere değerlendirilmesi için önerilen yayınlanmamış makaleler, hakemler tarafından incelendikten sonra araştırma içeriğine özel veriler veya düşünceler kişisel fayda sağlamak için kullanılmamalıdır. Hakemler değerlendirmek üzere yollanılan çalışmalarda geçen yazar, şirket, kurumlarla fayda veya zarar kaynaklı ilgi çatışmasını dikkate almamalıdır.


Yazarların Sorumlulukları

Yazarlar tarafından uyulması gereken raporlaştırma standartları, orjinallik, çoklu, işlevsiz veya tekrarlı çalışmalar, kaynak gösterimi, yazarlık, veri erişimi ve korunumu, yayınlanmış çalışmalarda temel hatalara yönelik sorumluluklar aşağıda belirtilmiştir. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisinin editör / editör kurulu tarafından kabul edilen makaleleri yayınlanmasını kabul eden yazarların aşağıdaki sorumluklara uymakla mükelleftir.

Raporlaştırma standartları: Yazarlar çalışmalarının amacını, önemini vurguladıkları gibi orijinalliğini de belirtmelidir. Dergiye gönderdikleri öneri makalelerinin dergi raporlaştırma standartlarına uygun olmalıdır. (Yazar Rehberi Menüsünde yazım kuralları ve başvuru yönergelerine lütfen bakınız)

Orjinallik: Yazarlar dergiye yayınlanması için önerdikleri makalelerinin tamamının orijinal olduğunu belirtmelidir. 

Çoklu, işlevsiz veya tekrarlı çalışmalar: Yazarlar, e Kafkas Eğitim Araştırmaları dergisine gönderilen öneri makaleleri eş zamanlı olarak birden fazla dergiye yollamamalıdır. Ayrıca e Kafkas Eğitim Araştırmalarına gönderilen makalelerin yayınlandıktan sonra başka herhangi bir dergide gelecekte yayınlanmaması beklenmektedir.

Kaynakların gösterimi: Yazarlar, makalelerinde kullandıkları verilerin kaynaklarını metin içi ve kaynakçada yazım kurallarına uygun belirtmelidir.

Yazarlık: e Kafkas Eğitim Araştırmaları dergisine gönderilen öneri makalelerinde yazarlığını üstlenen kişiler, makalenin dizayn, kavramsallaştırma, desen, uygulama ve ya fikirlerin yorumlama sürecinde makalenin oluşumunda önemli düzeyde katkı sunmalıdır. Yazarlar öneri makalesine katkı sunan tüm yazarların isim, iletişimine ilişkin bilgilerini doğruluğunun sorumluluğunu üstlenmiştir.

Veri Erişimi ve Korunumu: Yazarlar tarafından sunulan makalelere yönelik analiz yapılmamış verilerin gereli durumlarda editöre sunmak için korunmalı ve saklanmalıdır.

Yayınlanmış çalışmalarda temel hatalar: Yazarlar tarafından gönderdikleri makaleye yönelik bir hata ya da belirsizlik fark etme durumlarında ilgili konuyu editörlere rapor etmelidirler.

Not: Yazarlar dergimize gönderdikleri makalelerin telif haklarını ve bütün yayın haklarını dergi editör kurulu rızası olmadan geri çekemezler. Bu durum yazarların dergimizin telif haklarının transfer edilmesini kabul ettiklerini gösteren Telif hakkı devir sözleşmesi ile garanti altına alınır. Dergimizin Telif hakkı devir sözleşmesi formuna derginin Formlar ve Şablonlar sekmesinden ulaşabilirsiniz. 

e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, Açık Erişim Politikası doğrultusunda makale gönderim, inceleme ve yayın süreçlerinde herhangi bir ücret talep etmemektedir. Dergimiz tüm işlemler için tamamen ücretsizdir.

19190   23681     19386        19387